loading...
تیماس|هر آنچه را میخواهید
عماد تیماس بازدید : 108 دوشنبه 23 دی 1392 نظرات (0)
رفع عوامل شناخته شده و پنهان بوی بد دهان یا تنفس بدبو
اگر شما در مورد رفع مشکل بوی بد دهانتان جدی هستيد، بايد ريشه اين مشکل را پيدا کنيد.

 

يکی از تصورات بسيار متداول و نادرست بعضی از مردم اين است که بوی بد دهان (halitosis) يا نفس بد بو فقط به واسطه غذاهايي که می خوريم ايجاد مي شود.
اما عوامل بسيار زياد دیگری مي تواند در آن نقش داشته باشد از قبيل بيماری های لثه، دهان خشک يا شرايط پزشکی ويژه. بسياري از درمانهای خانگی نيز تنها راه حل های موقتي هستند يا حتی مي توانند بر اين مشکل بيافزايند. بهتر است ابتدا با یک دندانپزشک مشورت کنيد تا بهترين درمان را بيابيد.

بوی بد دهان یا نفس بد بو
بوی بد دهان يا نفس بد بو به صورت کلماتی مترادف استفاده می شود. اين مشکل شرايط ناخوشايندي است که برای بسياری از مردم پيش مي آيد و باعث شرمندگی آنها مي شود. بسياري از مردم حتی نمي دانند که نفس بد بو دارند یا نه. چون اطرافیان ممکن است برای ناراحت نشدن دوست و همکارشان به آن فرد اطلاع ندهند؛. اگر اين مشکل در نتيجه شرايط دهانی باشد، دندانپزشک آن را درمان خواهد کرد.
پروتئينها در غذا، خون و بافتهای دهانی که دچار مشکل شده اند، توسط باکتريهای بی هوازی که در سطح زبان و گلو زندگي مي کنند، تجزيه می شوند؛ اين باکتريها هنگامی که در تماس با آمينو اسيدهای مشخصی در پروتئينهايی که پيش تر ذکر شد قرار می گيرند، از انتهای زبان و گلو ترکيباتی آزاد مي کنند که باعث بوي بد مي شود.
بسياری از محصولات درمانی از جمله قرص ها و اسپری ها، غلبه بر اين مشکل را تبليغ مي کنند؛ در حقيقت اين درمانها تنها مشکل نفس بد بو را مخفی می کنند که به اين ترتيب صدمات بيشتری را موجب مي شوند. اگر شما در مورد رفع مشکل بوی بد دهانتان جدی هستيد، بايد ريشه اين مشکل را پيدا کنيد.

چگونه مشکل بوی بد دهان اتفاق مي افتد؟
تخمين زده شده است که منشا اصلی بيش از 95 درصد از موارد بوی بد دهان، مربوط به  حفره دهان است و موارد بسيار کمی به دليل اختلالات معده اتفاق مي افتد.
دهان شما ميليونها باکتری دارد. آنها می توانند ذرات باقيمانده غذا در دهانتان را تجزيه کنند که نتيجه آن چيزی است که به عنوان پلاک می شناسيم. پلاک مي تواند گازهای بد بويی مانند سولفيد هيدروژن، دی سولفيد دی متيل، متانول و غيره متصاعد کند. اين گازها در نتيجه متابوليسم بی هوازی ايجاد مي شوند ( فعالیت باکتريها بدون اکسيژن محيط). اگر تجمع پلاک (در مرز لثه ودندان های بالا و پايين) زياد شود، فعاليت باکتريهاي بي هوازی نيز بالا مي رود و اين به نوبه خود منجر به ایجاد حجم بيشتر گازهای بد بو مي شود.به بیان ساده تجمع افزایش پلاک بوی بد دهان را ايجاد می کند. اين مشکل شامل دندانهای مصنوعی پلاستيکی که به درستی نگهداری نشوند نيز می شود.
نشانه های مشکل بوی بد دهان چيست؟
نشانه اصلي نفس بد بو، خارج شدن بوي بد از دهانتان مي باشد. شما بوی بد دهانتان را متوجه نمی شويد چون بو در بينی شما به سلولهايی مي رسد که ممکن است به آن بو عادت کرده باشند. تنها زماني متوجه بوي بد دهانتان مي شويد که ديگران درباره اش به شما بگويند. متاسفانه بسياري از مردم از انجام چنين کاري امتناع مي کنند چون ممکن است شما آن را بی ادبی تلقی کنيد.
بوی دهان صبحگاهی چيست؟
يکي از اولين مواردی که هنگام صبح به آن توجه مي کنيد، خشکي دهانتان است و علت اصلي آن هم کم بودن جريان بزاق در طول خواب است. بزاق مسئول نرم و لغزنده کردن دهان شماست و بزاق کمتر به معني خشکي بيشتر است. اين خشکی باعث مي شود سلولهاي مرده به زبان و داخل گونه بچسبند. باکتريها با اين سلولها واکنش می دهند و بوی ناخوشايندي ايجاد می کنند. اين پديده به عنوان "دهان صبحگاهي" شناخته مي شود.
اگر شما برای فشار خون يا افسردگي دارو مصرف مي کنيد، مشکل "دهان صبحگاهي" تان بدتر مي شود. الکل و مشروبات، بدن شما را کم آب مي کند و جريان بزاقتان را کاهش می دهد. تنفس از طريق دهان نيز باعث خشکي دهان مي شود. بزاق راکد نيز به دليل فعاليت باکتريها بو ايجاد مي کند.
مي توانيد با شستشوی دهان با آب تميز، نوشيدن ميزان زياد آب و خوردن چيزهايی که توليد بزاق را تحريک کنند، از اين مشکل اجتناب کنيد.
دلايل بوي بد دهان می تواند به طور کلي به صورت زير طبقه بندی شود:
1. داخل دهان
2. خارج از دهان
3. عادتهاي مضر
4. ساير
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/bb02.jpg
 1- درون دهان
الف - بهداشت ضعيف دهان متداولترين علت نفس بد بو است. مسواک زدن و نخ دندان کشيدن ناکارامد باعث مي شود ذرات غذا بين دندانها باقي بمانند و موجب فساد در دهانتان شوند و در نهايت موجب بيماري هاي شديد لثه شود (مانند التهاب لثه).
حفظ بهداشت دهان براي جلوگيري از بد بو شدن دهان لازم است. بايد دندانهايتان و نيز زبانتان را به درستی مسواک بزنيد تا از باقيمانده های غذا و پلاکها خلاص شويد. همچنين با نخ دندان بين دندانها را تميز کنيد. اين کار بهتر است پس از غذا خوردن انجام شود.
ب - عفونت های لثه:  لثه هاي قرمز يا ورم کرده که پس از استفاده از مسواک يا نخ، خونريزي مي کنند.
ج - حفره های ناشی از پوسیدگی های دندانی
د - آبسه در ريشه های دندان يا چرک بين دندانها
ه - روکش های نا مناسب دندان
ز - دهان خشک : خشکي دهان ناشی از صحبت کردن طولاني مدت ،کم آبی بدن،رادیو تراپی و ...
خشکی دهان به واسطه کاهش بزاق ايجاد مي شود؛ بزاق براي پاک کردن دهان و نيز از بين بردن ذراتي که بو ايجاد مي کنند، ضروری است. بايد تا جايي که مي توانيد آب بنوشيد تا دهانتان را مرطوب نگه داريد.
ح - دندان مصنوعی : دندانهاي مصنوعی را خوب تميز کنيد تا از پلاک ها پاک شود.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/bb03.jpg
2 - خارج از دهان
الف - بیماریهای مختلف : از قبيل سينوزيت، برونشيت، ديابت، مشکلات کليه يا کبد، بيماري لثه، عفونت در دستگاه تنفسي و غيره که ممکن است باعث بوي بد نفس و دهان شوند و به درمان توسط پزشک متخصص نياز دارد.
مثلا اگر شما کتواسيدوز ديابتي داريد، ممکن است نفستان بوي ميوه دهد و اين شرايط در طي ساعتها يا روزها مي تواند مخرب باشد. اگر روده تان مسدود شده باشد ممکن است تنفسي با بوي مدفوع داشته باشيد.

بوی بد دهان کاذب چیست؟
برخي افراد احساس مي کنند دهان بد بويي دارند اما ديگران متوجه آن نمي شوند. اين مشکل به عنوان بوي دهان کاذب (pseudo-halitosis) شناخته مي شود.

علت های موقت بوی بد دهان :
1. سيگار کشيدن و مصرف الکل : برای رها شدن از بوي بد دهان بايد اين عادتها را ترک کنيد.
2. غذاها : سير، پياز و غيره ، بوی بد نفس ناخوشايندی ايجاد مي کنند؛ اين مواد در خون جذب مي شوند و سپس به ريه ها انتقال مي يابند (جايي که بايد خارج شوند) و موجب ايجاد بوي بد مي گردند.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/bb04.jpg
چگونه از بوی بد دهان جلوگيری کنيم؟
1 . ساده ترین اقدام مراجعه به دندانپزشک مربوطه برای اطمینان از سلامت دهان و دندانهایتان است.
2 . از دندانپزشک بخواهید روش صحیح استفاده از مسواک و نخ دندان را به شما بیاموزد.
3 . بايد مطمئن شويد که دهانتان هميشه مرطوب است. از کم آب شدن بدن اجتناب کنيد و روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشيد.
4. ميوه و سبزی به طور مرتب مصرف کنيد و مصرف گوشت به ويژه گوشت قرمز را به حداقل برسانيد.
5. از مصرف زياد محصولات غذايي دارای شکر خودداری کنيد. شکرهای تصفيه شده ( گلوکز يا ساکارز) رشد باکتريها در دهانتان را افزايش مي دهند که باعث تشکيل پلاک بيشتر مي شود. اين فرايندها به ايجاد گازهاي بودار منجر مي شوند.
6. رژيمهای متعادل شامل ويتامينها و مواد معدني داشته باشيد. ويتامين C  و ماده معدنی روي در وعده غذايي ضروری هستند. عنصر روی رشد پلاک را کم مي کند.
7. سيگار کشيدن را متوقف کنيد چرا که انواع مشکلات سلامتي از جمله نفس بد بو را ايجاد م کند.
8. دندانپزشکتان را برای چکاپ به طور مرتب ببينيد ( هر 6 ماه يکبار).
چه زمانی لازم می شود تا حتما با دندانپزشک مشورت کنيد؟
اگر نفس بد بو همراه با لثه های متورم دارای خونريزی يا دندان لق داريد فورا با دندانپزشک مشورت کنيد. اگر نفس بد بو همراه با گلو درد، تب، خلطهاي سرفه آور، آبريزش از عقب بيني و تراوش بيني بدون رنگ داريد، فورا به پزشک مراجعه نماييد.
برخي شرايط پزشکي (ديابت، بيماري کبد يا کليه مزمن) ممکن است باعث بوي بد نفس شوند و در اين صورت بايد با دکتر مربوطه مشورت کنيد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/bb06.jpg
داروها و درمان بوی بد دهان چيست؟
طبق گزارش AAP (آکادمي دندانپزشکي آمريکا)بدترين درمانهاي خانگي براي بوي بد نفس عبارتند از استفاده بيش از حد از دهان شويه، قرصهاي نعنا، آدامس، تنباکوي نعناي جويدني، مسواک زدن با خمیر دندان جرمگير و روشهاي تنظيف روده اي.
بوي بد دهان يا نفس بد بو مي تواند با نگهداری بهداشت دندان، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور مرتب، چکاپ هاي دوره اي دندان ،تميز کردن توسط دندانپزشک، شستشوي دهان با دهان شويه ضد عفوني کننده و ترميم دندان درمان شود. به علاوه تغيير سبک زندگي از قبيل ترک سيگار، اجتناب از الکل و داشتن رژيم کم شکر و متعادل ما را از مشکل بوي بد دهان دور نگه مي دارد.
اولين قدم در درمان بوي بد دهان، پاک کردن دندانهايتان از همه اثرات پلاک و رسوب است. برای افرادي که لثه هاي حساس دارند و رسوب و پلاک زيادي در دندانهايشان تشکیل شده است، فرايند تميز کردن دندان سخت است. همچنين بايد روش صحيح مسواک زدن و نخ دندان کشيدن آموزش داده شود و بهداشت خوب دهان را بايد هميشه انجام دهند تا مشکلات لثه ديگر بازنگردند.

اما عاملی مهم  و پنهان یعنی  بیماریهای لثه که منجر به بوی بد دهان می شوند.
در بیماریهای لثه،شیار طبیعی لثه ها از حد طبیعی عمیق تر می شود و اغلب با مسواک تمیز نمی شود و محل مناسبی برای تجمع باکتری ها می باشد.لثه ملتهب بسیار مستعد خونریزی  استو با کوچکترین تحریکی خون می آید و باعث ایجاد بوی تعفن و بوی بد دهان می شود. البته در مواردی این التهاب و خونریزی به راحتی دیده نمی شود و سر درگمی ایجاد می کند.
معمولا براثر صحیح مسواک نزدن ،بعد از مدتی مقداری از مواد غذایی در لابلای لثه ها و دندان ها گیر کرده و باعث فساد و بوی بد دهان می شوندکه متاسفانه به راحتی مشخص نمی شود و ناپیداست تا زمانی که باعث تورم و قرمزی لثه شود.در این مرحله  برای بر طرف شدن مشکل به روشهای جراحی نیاز  می شود که اکنون دندانپزشکی لیزری که  بی خطر ترین و بی درد ترین روش هم می باشد توصیه می شود .چرا که در روش قدیمی بافت هایی از لثه بایستی با تیغ جراحی شوند و بخیه زده شوندکه علاوه بر دردشدید باعث اسکار و نا فرمی لثه وحتی تحلیل لثه می شود .برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان بوی بد دهان و مشکلات لثه ای و کاربرد لیزر اینجا را کلیک کنید.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/04/bb05.jpg
بوی بد دهان چه مدت طول می کشد؟
اين کاملاً بستگي به علت بوي بد دهان دارد. اگر بوي بد نفس به واسطه مشکلاتي در بهداشت مناسب دهان ايجاد شده باشد، درمانهای ساده در این فاز بیماری مي تواند بلافاصله اين مشکل را رفع کند. سينوزيت مزمن باعث بوي بد دهان مي شوند و مادامي که بیماری در سينوسها وجود داشته باشد اين مشکل مکررا باز مي گردد. اگر اين مشکل در نتيجه هر يک از بيماري هايي که سابقا ذکر شده باشد، زمان بيشتري طول ميکشد و ميتواند در اين مدت با داروهاي مناسب کنترل شود.

اگر شما بوي بد دهان يا تنفس بد بو ناشی از مشکلات لثه را به موقع درمان نکنيد، التهاب لثه پيشروي خواهد کرد که شکل خيلي جدي تر بيماري لثه است. به دليل التهاب لثه در خطر لق شدن دندان قرار مي گيريد .به علاوه بر اساس آخرین تحقیقات حمله قلبي ٬ سکته وحتی سقط جنین  یا زایمان زودرس در افرادی که التهاب لثه دارند، بالاتر است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام موضوع این سایت را می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 443
  • کل نظرات : 62
  • افراد آنلاین : 72
  • تعداد اعضا : 43
  • آی پی امروز : 289
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 652
  • باردید دیروز : 139
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 652
  • بازدید ماه : 652
  • بازدید سال : 41,980
  • بازدید کلی : 266,726
  • کدهای اختصاصی
    کسب درآمد از پاپ آپ